Kan vi ikke lave en billedbog?

I øjeblikket skal vi vælge billeder til bogen. Eller rettere: Vælge billeder fra.

For selv om forlaget er meget large med, hvor mange billeder der er plads – og i disse tider især råd – til, så har vi mange, mange flere til rådighed. Preben Kaas er ikke ligefrem en mand, der har holdt sig udenfor linserne. Og vi har både privatbilleder, fotos fra billedbureauerne, genstande og andet at forholde os til, inden vi når frem til det, som bliver det endelige udvalg og en del af vores bog. Dem I ser på billedet ovenfor er alle valgt fra.

Hvorfor er de så det? Med et par af dem giver det nok sig selv, men med flere andre er ikke helt så logisk. For de er jo ret sjove og fine allesammen.

Når man skal vælge fotos til en bog, der skildrer en mand, der har levet sit liv fra helt lille i rampelyset, Og som er vokset op i en tid, hvor kameraet var noget man havde også i almindelige familier, så er der rigtig mange gode billeder til ens rådighed. Det, vi har valgt udfra, er derfor, om det er et foto, der er centralt for bogen og Preben Kaas’ liv. Der skal være billeder af de mest centrale personer i historien – især når det gælder personer, som ikke alle ved, hvordan ser ud.

Men det gode foto fortæller også gerne en historie i sig selv. Supplerer bogen, viser noget som vi måske gerne ville have skrevet, men som måske ikke lige passede ind eller som var så lille en anekdote, at det ville skævvride helheden at putte den ind i et kapitel. Det skønne er, hvis man istedet kan fortælle det med et billede og i en billedtekst. Ellers er et andet godt billede det, der præcis viser noget, vi skriver om i bogen. Er en essens af vores ord, bare visuelt.

Så er vi jo også to om at vælge. Der er blevet forhandlet om hver enkelt billede, bortset fra nogle få som har taget os begge med storm. Men at diskutere billederne sammen og argumentere for dem er kun en fordel. Man kan meget nemt få en faible for et bestemt billede, der rammer noget i en – men som man inderst inde godt ved ikke lige har så stor en berettigelse i helheden.

Det rigtig tunge er til gengæld altid at skulle sortere i strålende gode billeder kun fordi de alle falder indenfor den samme periode. Og i en biografi er der nødt til at være en spredning, så alle epoker i Preben Kaas’ liv så vidt muligt er repræsenteret. Det sidste kan ikke altid lade sig gøre, heller ikke med Preben Kaas (man fotograferer jo ikke nødvendigvis sig selv på arbejde, når det er på et kontor). Vi kunne sagtens have brugt hele vores billed”budget” på fotos af Kaas og Ryg, for Stig Lommer var ikke karrig med at få taget fotos og sende ud til medierne. Eller af Preben Kaas og Anne Mari Lie for den sags skyld, fordi de nærmest levede deres liv i aviser og blade. Så der er det hjerteblod, der er skåret fra i den sidste proces.

Og lige nu svæver vi endda i det håb, at alt hvad vi afleverede på forlaget forleden måske kommer med… Men det er jo desværre ikke sikkert. Fotos er blevet noget nær en luxus i en bog idag, hvilket er virkelig begrædeligt. Da vi udgav vores Stig Lommer biografi, “Kammerat med Solen”, for tre år siden var der så dårligt råd til billeder i den, at vi virkelig måtte skære illustrationer fra, det nærmest føltes meningsløst ikke at have med. Der er vi langt bedre stillet denne gang.

Rikke Rottensten

20120827-222438.jpg

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s